سلام امیدوارم حالتون خوب باشه

صبح روز آدینه وب گردی همراه با هوای بارانی که صدای قطرات باران زمین را نوازش میکنه عجب حالی داره :) خودتون میدونین که وب گردی لینک تو لینکه یعنی از این سایت به اون سایت، مطالب هم ربط داره و میخوای از یه مطلبی آگاهی پیدا کنی به ناگاه دیدی وارد سایت جدید با محتویات خوب شدی، امروز میخوام یه سایت رو معرفی کنم که ارزش یه بار دیدن رو  داره،سایت شخصی خانم سارا حمیدی که مقاله مدیریت ذهن منو جذب خودش کرد و باعث شد این پست رو براتون انتشار بدم.

  • خوب بریم سر اصل مطلب، تیتر پست شما رو به فکر فرو برد یا نه ؟ آیا کنجکاو شدین ببینین موضوع از چه قراره ؟! خوب میدونم خیلی دوست دارین بدونین چی به چیه پس بامن همراه باشین.

* مدیریت ذهن به زبان ساده !

اگه مغز رو به عنوان سخت افزار کامپیوتر، و ذهن رو به عنوان نرم افزار و برنامه های اجرایی(سیستم عامل) بدونین میشه نتیجه گرفت که هر تصمیم و اقدامی باید یه سر به مغز بزنه و اگه با سیستم عامل یکی بود انجام بده و گرنه ازش فرار میکنه چون خاصیت مغز و ذهن حفظ شرایط موجود هست؛ حالا این سیستم عاملی که گفتی یعنی چه ؟! اگه بخوام خلاصه بگم یعنی اینکه ضمیرناخودآگاه ما رابطه مستقیمی با ذهنمون داره و اگه از قبل یسری باور و عادات نهادینه شده باشه و ما بخواهیم یه اقدامی رو انجام بدیم از این فیلتر باور و عادت رد میشه اگه اوکی بود قبول میکنه اگه نبود ذهن و مغز قبول نمیکنه و میزنن زیر گریه :) وازاین جا میشه فهمید که ماباید ذهنمون رو کنترل کنیم نه ذهنمون مارو چون اون همش تقی به توقی بخوره عین بچه از زیرکار درمیره :)

  •  یکی از بهترین روشهای مدیریت ذهن اینه که هنگام تصمیم گیری هایمان چند لحظه ای فکر کنیم، به چی فکر کنیم؟ به این که احساسمون نسبت به تصمیم چجوریه؟ آیا به کسی یا چیزی ستم میکنیم؟ آیا مثبت هست یا نه ؟ و اولویت داره برامون یا میشه بعدا انجامش داد ؟ و اگه ذهنمون با به یاد آوردن خاطرات گذشته سعی در قلقلک کردن تصمیماتمون شد باهاش نجنگیم ! بله نجنگ بزار برای خودش بپلکه و از تکنیک پرش ذهنی استفاده کن تا به موضوع دیگه ای فکر کنی،اوایل سخته برات میدونم و با تکرار ذهنت شرطی میشه و تو شرایط مختلف راحت تر میتونه بی محلی کنه به افکار مزاحم به همین سادگی.

* مدیریت نفس به زبان ساده !

خوب برسیم به کلیدی ترین جای مبحثمون :) اول از همه خودکنترلی(خودمهاری) که یکی از مباحث شیرین علوم عصب شناسی هست رو یکم توضیح بدم، به نقل مضمون " توانایی خودمهاری، یک توانایی Domain-General است. یعنی مختص یک حوزه خاص نیست. وقتی شما این توانایی را در جایی تقویت می‌کنید، در جای دیگر هم می‌توانید از آن استفاده کنید " یعنی اگه یتونین خودتون رو درمقابل یک خواسته غیر عقلانی که معمولا به آن تمایل داریم کنترل کنیم،انگار خودمون رو در تمام خواسته های غیرعقلانی کنترل کردیم.

  • یه مثال ساده : اگه دوستان عزیز دانشجو در درس موفق نباشین ، در دین هم موفق نخواهین بود! یعنی کسی که نتواند در برابر خواسته «درس‌نخواندن» مقاومت کنه، در برابر عادات بد هم نخواهد توانست مقاومت کنه.

اینو هم میدونین که دین اسلام برنامه ی جامع برای خوب تر زندگی کردنه، اصلا اومده تا بگه شاد باشید و لذت ببرید اززندگیتون،کاری ندارم با افرادی که سطح برداشتشون از دین خنده داره :) و تو همین دین به کرار سفارش شده محاسبه نفس(مدیریت نفس) انجام بدین و حتی کاربه جایی میرسه که قربونشون برم امامای عزیزمون میگن اگه کسی محاسبه نفس نکنه از مانیست ! عجب ! چرا آخه میگین از مانیست مگه این محاسبه نفس چی داره که اینقدر اهمیت داره ؟؟

  • بالا گفتیم که دین اسلام برنامه ای هست برای خوب تر زتدگی کردن انسانها حالا بیایید اینو ربطش بدیم به مدیریت نفس و مدیریت ذهن، ببین چی درمیاد :)

خوب بقیه مطالب بمونه برا بعدا :) ممنون از توجه تون